Schoenmakerij

Achter de schermen: de schoenmaker

23 mei 2022

Hoewel producties vaak magisch lijken, worden ze niet zomaar uit de hoge hoed getoverd. Achter de schermen draagt elke persoon op elke afdeling zijn steentje (of licht, kostuums, decor) bij. Wie doet wat, en hoe verloopt voor hen het maakproces? We spreken Hansje van Tuijl, die in de Schoenmakerij werkt.

Tekst: Lune Visser

Het is de droom van iedere schoenenfanaat: een hele opslag vol met wel duizend paren aan schoeisel. Overal waar je kijkt zie je ze, in alle kleuren en ook écht in alle maten. Hansje werkte zelf eerst bij een reguliere schoenmaker, maar wilde graag iets nieuws ontdekken. En dat is gelukt: “Sinds ik hier ben, kan ik me alleen maar over alles verwonderen. Er ging een wereld voor me open: je komt hier zulke andere dingen tegen dan je bij een gewone schoenmaker zou zien. Elke schoen is bedoeld voor een specifiek karakter, en moet goed staan op het podium, in plaats van op straat. De opdrachten zijn heel divers; van tevoren weet je eigenlijk nooit wat je te doen krijgt, maar aan het einde van de dag ben je altijd voldaan.”

Schoenmakerij
Schoenmakerij

Recyclebaar schoeisel

Omdat er in dansproducties voornamelijk balletschoenen worden gedragen, zijn de meeste klussen in de Schoenmakerij vooral voor opera. Of er dan per nieuwe productie steeds nieuwe schoenen moeten worden gemaakt? Dat gelukkig niet. “Dat zou met zijn tweeën nogal een flinke klus worden… Opera’s hebben vaak grote bezettingen, dus we gebruiken zoveel mogelijk van wat we al hebben liggen in onze opslag. We hebben veel in huis, dus vaak is er een grote kans dat er iets tussen zit, al zit je natuurlijk wel aan specifieke maten vast. Soms pimpen we ook oude schoenen zodat ze bij de outfit passen, of kopen we iets nieuws, als we niet precies beschikken over wat de ontwerper wil hebben. Wanneer de zangers hun kostuums gaan passen, zoeken wij bijpassende schoenen uit en zetten die voor hen klaar.”

Schoenmakerij
Schoenmakerij

Een schoen from scratch

Toch is het niet geheel uitgesloten dat er ook aanvragen voor balletproducties binnenkomen. “Voor Raymonda hebben we bijvoorbeeld laarzen bestikt met een gouden bandje en hebben we hakken uitgezocht.” Maar ook worden er in de Schoenmakerij volledig nieuwe schoenen gemaakt: “Ik leer daar verschillende nieuwe technieken voor; speciale technieken voor schoenen die alleen een paar keer op het toneel worden gedragen. Ze zijn nog steeds wel stevig, maar als je ze iedere dag buiten zou willen dragen, zouden ze niet heel lang meegaan. Soms moet je voor een nieuwe opdracht wel even een boek openslaan en wat onderzoek doen, of een proefschoen maken van stof of restjes leer. Dan weet je daarna in ieder geval zeker dat er een mooie schoen zal ontstaan!”

Schoenmakerij
Schoenmakerij