Speeldata

18 april - 6 mei 2024

Locatie

Nationale Opera & Ballet, Grote zaal

Duur

2:40, incl. 1 pauze

Tickets

nvt

Roberto Devereux

De ondergang van een koningin

Het verhaal over de liefde tussen koningin Elizabeth I en Robert Devereux, de graaf van Essex, vormt het sluitstuk van de zogenoemde Tudor-trilogie van de Italiaanse belcantocomponist Gaetano Donizetti

Foto: Marta Syrko

De eenzaamheid van een oude koningin

In Roberto Devereux (1837) laat Donizetti koningin Elizabeth I zien als oudere vrouw, twee jaar voor ze sterft. De harde politieke wereld aan het hof en in haar wereldrijk hebben van haar een strenge, verbitterde en eenzame vrouw gemaakt. Zelden heeft ze het geluk van de liefde gekend. Nu ze aan het eind van haar leven is gekomen en dat besef sterk doordringt, wordt haar verlangen alleen maar groter. Maar Elizabeth merkt al snel dat ze niet als enige haar hart aan Devereux verpand heeft.

Veel meer dan de titelfiguur Roberto is Elizabeth het echte hoofdpersonage van de opera, en Donizetti heeft haar muzikaal zeer persoonlijk, menselijk en gedetailleerd uitgewerkt. Iedere gevoelsnuance in haar hart wordt in de muziek verklankt, van de innigste liefdesverlangens tot woede, haat, verachting en vertwijfeling. Daarmee is Roberto Devereux ook de meest moderne opera van de Tudor-trilogie. 

Sluitstuk van de trilogie

Met Roberto Devereux ronden regisseur Jetske Mijnssen en dirigent Enrique Mazzola het verhaal van koningin Elizabeth I af. Eerder lieten ze haar als kind zien in Anna Bolena, en als volwassen vrouw, op het toppunt van haar macht, in Maria Stuarda. In Roberto Devereux strijdt Elizabeth, aan het eind van haar leven, vooral tegen zichzelf.

De Oezbeekse sopraan Barno Ismatullaeva zingt de veeleisende rol van Elizabeth. Zij beschikt niet alleen over een warme, romige stem, maar ook over een charismatische toneelpersoonlijkheid. De rol van Sara Nottingham, Elizabeths rivale in de liefde, wordt vertolkt door de warme mezzosopraan Angela Brower. Ismael Jordi neemt in dit sluitstuk van de trilogie opnieuw de tenorpartij voor zijn rekening.

Voorstellingsinformatie

Lyrische tragedie in drie bedrijven
Gezongen in het Italiaans

Libretto  Salvadore Cammarano

Dirigent  Enrique Mazzola
Regie  Jetske Mijnssen
Decor  Ben Baur
Kostuums  Klaus Bruns
Licht  Cor van den Brink
Dramaturgie  Luc Joosten

Elisabetta  Barno Ismatullaeva
Duca di Nottingham  Nikolai Zemlianskikh
Sara, duchessa di Nottingham  Angela Brower
Roberto Devereux  Ismael Jordi
Lord Cecil  Thando Mjandana
Sir Gualtiero Raleigh  Mark Kurmanbayev*
Un Cavaliere  Peter Arink
Un famigliare di Nottingham  Sander Heutinck

* De Nationale Opera Studio

Koor van De Nationale Opera
Instudering  Edward Ananian-Cooper

Nederlands Kamerorkest

Coproductie met Palau de les Arts Reina Sofia (Valencia) en Teatro San Carlo (Napels)

Online programmaboek

Naast het gedrukte programmaboek bieden wij ook online programma-informatie aan bij deze voorstelling. In het online programmaboek krijgt u een kijkje achter de schermen door middel van verdiepende verhalen, artikelen en interviews met de makers en cast.

Roberto Devereux
Behind the scenes

5 redenen om uit te kijken naar Roberto Devereux

in de media
Recensies

Crowning Glory [...] Well-nuanced production

22 april

Donizetti's Roberto Devereux biedt volop drama, en zwierige muziek. Sterke zang, gaaf orkestspel en fraaie beelden.

19 april

In de bak zorgde dirigent Enrique Mazzola met het Nederlands Kamerorkest wederom voor verfijning en klasse. In het voorspel tot Devereux' aria [...] kwam alles wat met belcanto te maken heeft magnifiek samen.

19 april

Mijnssen heeft naar eigen zeggen het werk willen brengen als een toneelstuk, dus niet zozeer als een muziekdrama. Daar is ze wonderwel in geslaagd.

19 april
Roberto Devereux
Roberto Devereux - DNO (2024) | Foto's: Ben van Duin
Roberto Devereux
Roberto Devereux
Roberto Devereux
Roberto Devereux
Roberto Devereux
Roberto Devereux
Roberto Devereux
Roberto Devereux - DNO (2024) | Foto's Ben van Duin
Roberto Devereux
Roberto Devereux
Roberto Devereux
Roberto Devereux
Nederlands Kamerorkest

Nederlands Philharmonisch Orkest | Nederlands Kamerorkest

Al ruim dertig jaar zijn het Nederlands Philharmonisch Orkest en het Nederlands Kamerorkest de primaire orkestpartners van De Nationale Opera. De orkesten worden gerekend tot de beste operaorkesten ter wereld. Het Concertgebouw in Amsterdam is het vaste hoofdpodium voor de concerten van het orkest.

Foto: Anna van Kooij

Nederlands Philharmonisch Orkest | Nederlands Kamerorkest

Naast de programma’s met chef-dirigent Lorenzo Viotti en Gordan Nicolić (muzikaal leider van het Nederlands Kamerorkest) wordt samengewerkt met zowel internationaal gerenommeerde gastdirigenten en -solisten als met vertegenwoordigers van een nieuwe generatie topmusici.

Op talloze podia brengen de orkesten via muziek mensen samen en zorgen zo voor de mooiste muziekervaring voor zowel klassieke fijnproevers als nieuwe luisteraars. Met de gastvrije thuiszaal, de NedPhO-Koepel in de Amsterdamse Indische buurt, staan beide orkesten midden in de samenleving, om zo klassieke muziek bereikbaar te maken voor iedereen die ervoor openstaat.

In seizoen 2023/2024 speelt het Nederlands Philharmonisch Orkest de opera’s Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny, Lohengrin, Il trittico en Oedipus Rex / Antigone. Het Nederlands Kamerorkest zal te horen zijn in Die Zauberflöte en Roberto Devereux.

Podcast Roberto Devereux

Anna Bolena en Maria Stuarda
De media over

Uiterst genuanceerde en geserreerde regie van Jetske Mijnssen en fijnzinnige muzikale ondersteuning van dirigent Enrique Mazzola in de orkestbak”

- over Anna Bolena

11 mei

Een voltreffer - Het is een verschrikking om met volle teugen van te genieten”

- over Maria Stuarda

7 mei

Dirigent Enrique Mazzola let voortdurend op de zangers en laat de hele orkestbak met hen mee ademen”

- over Anna Bolena

11 mei

Outstanding voices, compelling psychodrama”

-over Maria Stuarda

7 mei
Maria Stuarda
Maria Stuarda - Kristina Mkhitaryan (Maria Stuarda), Aigul Akhmetshina (Elisabetta) | Foto: Ben van Duin
Groep in het zwart met Elisabetta in het wit
Maria Stuarda - Aigul Akhmetshina (Elisabetta), Kristina Mkhitaryan (Maria Stuarda), Ismael Jordi (Leicester) & dancers | Foto: Ben van Duin
 Maria Stuarda en haar minnaar Leicester, daarachter toekijkend Elisabetta
Maria Stuarda - Aigul Akhmetshina (Elisabetta), Kristina Mkhitaryan (Maria Stuarda) & Ismael Jordi (Leicester) | Foto: Ben van Duin
Kind met pop
Anna Bolena |Foto: Ben van Duin
Anna Bolena
Anna Bolena | Foto: Ben van Duin

Partners De Nationale Opera Studio